Jeg har hatt lyst til å involvere meg bittelitt i kde4-utviklingen helt siden de røsket ut koden min. Siden mitt tidligere tilskudd til kde var noe såpass unyttig som hoppende ikoner må det være noe tilsvarende unødvendig denne gangen også. Det slo meg da jeg satt på unyttig eyecandy numero uno: snow. Yup, man kan ha snø dalende ned på skjermen sin i kde4. Det er nyttig, det. Problemet er at snøen oppfører seg som om den befinner seg i vacuum på en planet med langt svakere tyngdekraft enn jorden (les: den daler rett ned, uten noen som helst endring i hastighet). Dermed var det gjort – foreløpig planlegger jeg følgende:
- hastighet må bestemmes av en retningsvektor
- subpartisjonering av skjermen i NxN ruter inneholdende en vindretningsvektor
- les av musposisjon ved jevne mellomrom og endre vindretning slik at man får inntrykk av at muspekeren lager “drag”
- Det hadde vært skikkelig kult å imitert endringer i retningsvektor på grunnlag av luftmotstand i snøfnugget